Frukostmöte

Jag äter samma frukost varje dag, år ut och år in. Det är vilsamt för hjärnan att slippa uppfinna frukostbordet varje vecka. När jag handlar är det bara att komma ihåg knäckebröd, ägg, kalkon och kaffe – basvaror som alltid finns hemma. Det är inte säkert att just din kropp mår bäst av den här kombinationen, så hitta din egen och håll dig till den sen.

1) ÄGG
Jag kokar ofta 4-5 ägg på en gång och sedan äter jag ett kallt ägg varje morgon resten av dagarna.
Det finns olika kokningstekniker men jag lägger äggen tätt i en liten kastrull för att inte behöva koka så mycket vatten (drar energi i onödan). Spisen på max, när de börjar koka börjar jag räkna tiden (5-8 minuter beroende på hur stora äggen är och hur lösa de ska vara, det får du prova dig fram till) Dra sen ner spisen så de kokar lugnt. När de är klara – spola med kallvatten så att kokningen upphör, annars fortsätter de hårdna inne i skalet.

Ägget har mycket protein och gulan innehåller ett finfint fett.

De har länge pratats om hur farligt det är med salt men som med allt annat är det inte svart eller vitt utan det har visat sig vara rätt nyttigt trots allt. Om man känner till ayurveda så vet man att vi pittor gärna vill ha lite smak på maten. Men för mycket gör en stissig, så några korn för att pigga upp kacklet är lagomt.

2) KAFFE

Kaffe är en dålig produkt på många sätt – miljön där den odlas utarmas och kaffearbetarna blir sjuka av växtgifterna som sprutas på kaffebusken – gifter som sedan hänger med i ner i våra koppar. Försök köpa Fairtrade kaffe eller ekologiskt.

Koffeinet drar igång hjärnan vilket kan vara bra i liten mängd, men att bälga i sig kopp efter kopp, dessutom med socker eller låtsassocker är totalt värdelöst.

Själv dricker jag min lilla slatt varje morgon av en huvudorsak – jag blir skitnödig 🙂  Kaffe har en sk. laxerande effekt och att tarmen fungerar är en oerhört stor friskhetsfaktor. Varje dag ska man tömma systemet på slagget som blir över efter att kroppen sugit till sig näringen från det vi stoppade in där uppe.

3) Knäckebröd

I det hårda brödet finns sällan tillsatt socker och ger alltså lååånga kolhydrater (läs på paketets innehållsförteckning. Max 5% ”varav sockerarter” så är du hemma.)
Att man behöver tugga mer noga innebär att tänder och tandkött masseras + att det blir mer saliv i munnen vilket förebygger hål.

Sedan är det enbart riktigt smör eller Bregott på mackan.
Lättmargariner och sånt processat skit går fetbort!

4) Kalkon

Jag är inte så förtjust i griskött och i alla fall ett tag var kalkonen bättre behandlad än grisen. Tyvärr är det väl inte så längre kanske 😦 Men kalkons proteiner dämpar i alla fall stress och det är ju bra.

Tomat har jag inte alltid till frukost men alltid i sallad under dagen. Även om många grönsaker som snabbodlats i växthus nere i Holland inte innehåller lika  mycket nyttigheter som de i morsans trädgård, så är det i alla fall ett tillskott av superviktiga antioxidanter (så att man inte rostar inombords kan man säga)

Balans is da shit!
Den här sidan med 7 praktiska tips för adhd-folk är enkel och bra.Bland annat uppmanar h*n till att man ska äta regelbundet

Jag äter ungefär var fjärde timme. Den här lilla frullen vid 7, lunch vid 10, mellis 14, middag 17 och kvällsfika ca 20. Om inte blir jag lättretlig och ofokuserad.

Allt snövitt ska vara mycket begränsat, och då menar jag produkter med socker, vitt mjöl, ris osv. De driver upp blodsockret i taket för att det sedan ska störta ner i botten igen – tillsammans med humöret och därmed relationerna och ambitionerna. Samma gör koffein och alkoholdrogerna. En jämn fin kurva vill man ha så att man håller sig lugn och fin hela dan (den blå kurvan) 🙂

Allt kan ätas men i balanserade mängder. Du ska ta kontakt med ditt kroppssystem för att bedöma vad som är bra för bara dig. Den nya så kallade LCHF – metoden fungerar bra på viktnedgång, men hjärnan behöver kolhydrater för sitt arbete så köp inte andra halleluja-moments rakt av, utan testa dig fram till de nivåer som är rätt för dig och din intelligens! 

Categories: Adhd mm., Alkohol och narkotika, Kropp & Själ, Matlagning, Tant Janna | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: