Var alltid kritiskt tänkande

Foton ljuger ofta
Tro aldrig på det du ser eller läser. De flesta bilder som sköljer över dig är nästan alltid manipulerade. Nyhetsbilder förväntas ha lite högre trovärdighet men de beskärs så att historien blir annorlunda (Varning, död flicka och ett gäng hungriga hyenor…jag menar fotografer…) och mörkas för att ge ett hotfullare uttryck osv. Det finns fullt med tricks.

Bilden bredvid är avslöjandet av en superkänd naturfotograf som monterade in lodjur i en bild och fick massor av cred…tills det hela avslöjades. Mega-fail…
Moderskeppet – klassiska fotomanipulationer ca 30-blogginlägg

Genom att kritiskt granska foton lär du dig förstå vilken känsla man vill att du ska få av personen. Undermedvetet läser vi snabbt av ansikten och dömer dem enligt en ganska fast mall.  Fotad lite underifrån, lite snett eller i skugga så får fotografen dig att känna vad han vill utan att du märker det. Någon upplevs ledsen, arg, farlig, opålitlig. När man vill få politiker att verka trevliga sitter de i solsken med barn.

Göran Persson var statsminister för några år sedan. Se vilken fin bild. Ljust, mjuka toner. Han tittar rakt in i kameran. Ärlig med glimten i ögat. Snygg och prydlig.

Idag har han stämts för att inte ha betalat en byggfirma en halv miljon. Han som var chefen i ett arbetarparti! Man väljer en bild där han är plufsig, röd, sur min, tittar bort som om han är skyldig. Kläderna skabbiga. Det är lätt att tänka att han är en skitstövel va? Men han är inte fälld för något ännu, glöm inte det…

Doku-såpor
Jag är övertygad om att ”dokumentär”-såpor spelas in efter manus. Maria Montezami & co. är ganska dåliga skådisar som i program efter program, monolog efter monolog medvetet och strategiskt bygger sitt eget varumärke. De är affärskvinnor och tjänar väl någon mille per avsnitt.

E-type ljuger tittarna rakt upp i rutan, utan att skämmas. Bakom de här programmen kan man se ungefär samma producenter jämt. Matilda Snöwall är en som har sitt finger med i var och varannan doku-soppa. Hon vet vad som säljer, vad som ger billig pr i Aftonbladet genom att stora rubriker skriker ut: ”BigBrother-Stig naken”. De sitter i kulisserna och styr artisterna/deltagarna och publiken. Kolla i eftertexterna på ”Bonde söker fru”, ”Robinson”, ”Så mycket bättre” ”Fuskbyggarna, ”Rent hus” osv.- samma namn, samma produktionsteam dyker upp gång efter gång.
Ha kul och koppla av till de här programmen, men betrakta dem som vilken teaterföreställning som helst.

I nästa inlägg ska vi kolla in hur pr-byråer planterar ut så kallade ”nyheter”.

Categories: Media, Samhälle | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Var alltid kritiskt tänkande

  1. Pingback: Varumärken och pr-byråer | Emma flyttar hemifrån

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: